Arben Kallamata
Pjesa
e parë: Mish për top
Në
një sallë të madhe kontrolli ngarkuar me kompjutera të fuqishëm punojnë të
përqëndruar mbi njëqind specialistë të ITsë dhe psikologjisë. Ata studiojnë dhe
përpunojnë mendjet e miliarda njerëzve, duke analizuar deri në detaje prirjet
dhe dëshirat e secilit prej tyre dhe duke i drejtuar mendimet andej nga duan
ata.
Duket
si skenë e marrë nga ndonjë film fantastiko-shkencor, por në fakt është
realitet. Prej vitesh salla të tilla kontrolli janë pjesë e trurit të
gjigandëve të teknologjisë si Google, Facebook, YouTube, Snapchat, etj. Studimi
dhe përpunimi i mendimit të miliarda njerëzve nuk kryhen thjesht për kurreshtje
shkencore. Ato janë pjesë e modelit të biznesit, mënyrës se si kompanitë
teknologjike i fitojnë triliardat e dollarëve.
Një
prej specialistëve që ka punuar si eticist projektues për Google pikërisht në
një nga këto salla është Tristian Harris. Deri para pak kohësh ai kujdesej për
ruajtjen e normave të etikës në procesin e përpunimit dhe drejtimit të mendimit
të njerëzve për qëllime fitimprurëse. Duke e kuptuar se ishte e pamundur të
realizohej një gjë e tillë, pasi etika njerëzore binte ndesh me interesat e
punëdhënësit të tij, ai u tërhoq dhe tani, me biseda, artikuj, dhe podcaste përpiqet
t’iu shpjegojë sa më shumë njerëzve mënyrën se si funksionojnë gjigandët e
teknologjisë dhe rrugët më të efektshme për t’i detyruar ata t’i respektojnë
vërtet normat e etikës.
Përmes
celularëve, tabletëve dhe kompjuterave ne i përdorim shërbimet falas të
kompanive teknologjike pa e vrarë mendjen të dijmë se si kanë arritur ato të
bëhen organizmat më të pasura të planetit. Ne e përfytyrojmë veten si klientë tyre,
si përdorues legjitimë të shërbimit që ata ofrojnë, duke harruar se kur
shërbimi të jepet falas nuk mund të quhesh klient. Ne nuk e fusim dorën në xhep
kur kërkojmë të dhëna në Google; nuk paguajmë abonim mujor apo vjetor për t’u
lidhur me miqtë në Facebook, apo për të dëgjuar muzikë dhe parë video në
YouTube. Nga dalin fitimet?!
“Reklamat,”
do të thotë dikush, ata i nxjerrin fitimet nga reklamat. Po si? Cili është
malli që na shitet ne me aq shumicë saqë gjigandët e teknologjisë arrijnë të
nxjerrin fitime të papërfytyrueshme? Si arrijnë reklamat të shkojnë aty ku
duhet në një masë kaq të madhe përdoruesish?
Modeli
i biznesit të kompanive të mëdha IT është origjinal dhe fitimprurës pikërisht
ngaqë nuk ndjek rrugën tradicionale – unë publikoj reklama për përdoruesit në
tërësi, dhe reklamuesit e mallrave më japin mua para. Përballë miliarda
përdoruesve të internetit, reklamuesit kanë nevojë për ndarje të audiencës, për
seleksionim, në mënyrë që ata ta drejtojnë reklamën e tyre pikërisht te
njerëzit që kanë potencialin për të blerë mall, përndryshe reklama nuk ka efekt.
Ata kërkojnë grupime sipas interesave dhe piketim sa më të saktë të objektit të
reklamave të tyre.
Pikërisht
këtë punë marrin përsipër të bëjnë gjigandët e teknologjisë. Ato iu japin
reklamuesve grupime njerëzish sipas interesave të reklamuesve, audiencë me
potencialin më të lartë blerës. Ata iu japin atyre të dhëna nga më të
detajuarat për secilin prej nesh. Për këtë ata përdorin inteligjencën
artificiale të superkompjuterave që, përmes algoritmave janë në gjendje jo vetëm
të analizojnë të dhëna pa fund për një numër të pakufizuar përdoruesish, por
edhe të ndikojnë në këndvështrimin e njerëzve.
Në
marrëdhëniet midis reklamuesve dhe gjigandëve të teknologjisë (Facebook,
Google, Twitter, etj.) ne, përdoruesit nuk jemi klientët. Ne jemi malli. Jemi
malli që kompanitë IT i shesin kompanive të reklamave. Malli që shitet është thjesht
mendja jonë. Gjigandët e Tekut i bëjnë fitimet duke iu shitur mendjet tona atyre
që reklamojnë mallra. Nga pikëpamja e tyre ne jemi thjesht mish për top.
Kur
ne përdorim me orë të tëra në ditë Facebook, Youtube, Google, Twitter,
Snapchat, kompjuterat regjistrojnë dhe mësojnë për ne shumë më tepër se sa
dijmë ne për veten tonë. Ata i kanë të gjitha të dhënat për të analizuar çfarë
na pëlqen dhe çfarë nuk na pëlqen ne; çfarë e tërheq vëmendjen tonë, dhe çfarë
na kalon shkarazi, pa i kushtuar rëndësi. Ata njohin parapëlqimet tona për
ngjyrat, për muzikën, për artin, për artistët, për filmat, për veshjet, për
ushqimin dhe për pijet, për vendet ku duam të pushojmë, për mënyrën se si duam
ta dekorojmë banesën, për problemet sociale, për fenë dhe, sidomos edhe, për
politikën.
(Këtu
mbaron pjesa e parë. Në pjesën e dytë do të shohim se si
kompanitë e mëdha teknologjike arrijnë të ndikojnë në zgjedhjet dhe parapëlqimet
tona, si arrijnë të na detyrojnë të bëjmë atë që duan ata.)
No comments:
Post a Comment