Wednesday, July 2, 2014

Çunat e Tironës – Ata të Vërtetët



“Na vranë mizorisht një mik të mirë, çun tirone, nga ata të vërtetët, që donte jetën e donte njerëzit,” shkruan Kryeministri i Shqipërisë për Artan Santon.
Nuk e kam njohur Artan Santos dhe s’kam informacion të mjaftueshëm t’iu bashkohem as atyre që po derdhin lot për humbjen e madhe, as atyre që thonë se u qërua mafjozi i rradhës. Mua më bën përshtypje ajo që shkruan Kryeministi: “çun tirone, nga ata të vërtetët”. Ky është Kryeministri që Shqipëria ka vënë në ballë për t’u futur në Europë, por që në dhjetëvjeçarin e dytë të shekullit të njëzetenjë flet ende me gjuhën e shëmtuar raciste të shekullit të njëzetë. Ky është Kryeministri që pretendon se po i sjell qytetërimin vendit, që e mban veten si të përparuar, krahasuar me paraardhësin e tij, i cili ishte shpellari, maloku, katnari.
Shprehja e Ramës nuk është rastësi. Në një sistem politik ku partitë politike konkurrojnë pa programe të qarta, ku ndryshimin midis njërës dhe tjetrës e përbëjnë elementë jashtë interesave të vërteta të zhvillimit të vendit, nuk është fare çudi që përkatësia krahinore, prejardhja gjeografike, dialekti, lidhjet fisnore etj., të dalin në plan të parë. Paksa më i shprehur se Nano në këtë pikë, Rama e ka pasur gjithmonë për zemër avazin e përparësisë të lindur të qytetarëve dhe, veçanërisht të kryeqytetarëve ndaj qënieve më të ulëta të lindura në rrethe, në fshatra, në malësi, në veri, veçanërisht në veri, ku nuk ka shtëpia, por vetëm shpella dhe njerëz që bashkëjetojnë me arinjtë.
Shtresëzimi i shoqërisë shqiptare sipas përkatësive ndaj qendrave të banimit duhet të jetë një dukuri e mirëfilltë komuniste – domethënë e sjellë nga regjimi i Enver Hoxhës dhe e kristalizuar nën këtë regjim. Përpara krijimit të shtetit shqiptar, i gjithë territori i sotëm i Shqipërisë ishte një krahinë e humbur e Perandorisë osmane. Në atë kohë duhet të ketë pasur rëndësi Stambolli, por s’besoj se ka pasur ndonjë ndjenjë ndryshim nëse dikush vinte nga Vlora, nga Durrësi, nga Korça, nga Elbasani, nga Gjirokastra apo nga Shkodra (jo e jo nga Tirana). Nuk besoj se ka pasur ndonjë rëndësi të madhe edhe nëse vije nga ndonjë prej fshatrave apo qyteteve të vogla. Shtresëzimi bëhej në bazë të titujve që jepte pushtuesi turk – Pasha, Bej, etj., në bazë të të pasurisë dhe ndikimeve fisnore. Tirana u caktuar kryeqytet i vendit edhe për të shmangur dhënien e përparësisë ndonjërit prej qyteteve të mësipërm. Pak a shumë ky barazpeshim u ruajt edhe gjatë periudhës së Mbretërisë, pavarësisht se familja mbretërore jetonte në Tiranë dhe atje ishin zyrat më të rëndësishme të shtetit. Por nuk besoj se njerëzit e nderuar që jetonin në qytetet e tjerë të Shqipërisë shiheshin dytësorë ngaqë nuk banonin në Tiranë.
Me ardhjen e komunistëve në pushtet ndryshoi gjendja. Ata filluan ndërtimin e një sistemi të mbështetur te rrathë bashkëqëndrorë që buronin dhe kontrolloheshin nga Enver Hoxha. Hoxha natyrisht mori modelin stalinist-rus të pushtetit të përqëndruar, por ai s’ishte shumë larg vizionit humoristik të një hoxhe tjetër, Nastradin Hoxhës, i cili thoshte që qendra e botës është te bytha e gomarit tim. Qendra e botës shqiptare ishte Enver Hoxha.
Rreth Enver Hoxhës u krijua i famshmi Bllok, ku banonte ajkëa e ajkës, cipa më të pastër dhe më të vyer e kajmakut komunist, Byroja Politike. (Po të kishte pasur fatin të kishte jetuar në Bllok Edi Rama, s’është çudi që tani të fliste edhe për “çuna blloku, nga ata të vërtetët”). Ata që jetonin në Bllok – kriminelët e Byrosë dhe familjet e tyre, me kuç e me maç, ishin pjesa më superiore e racës superiore shqiptare. Ata ushqeheshin, visheshin dhe jetonin më mirë se të tjerët. Ata kishin mundësi më të mëdha kontakti me botën e jashtme përmes televizorëve, manjetofonëve, revistave, dhe daljes së drejtpërdrejtë. Pas këtyre, vinin të gjithë ata që jetonin në Tiranë, të ndarë, natyrisht sipas vendit ku jetonin. Sepse, po të jetoje në Tiranë të Re, ose rrotull sheshit Skënderbe, ishe racë më e lartë se ata që jetonin te Kinostudio, në Laprakë, ose në Kombinat. Në fakt, vendi ku jetoje fliste për lidhjet që kishe me regjimin – sa më pranë qendrës, sa më pranë bllokut, aq më të forta i kishe lidhjet me ajkën e ajkës. Dhe bashkë me to edhe një dorë privilegjesh të vogla por shumë të rëndësishme për kohën – ndonjë copë mish pa tallon, ndonjë rrugë jashtë shtetit aty-këtu, autorizimi për televizor para të tjerëve, dhe kontakte më të shpeshta me ajkën e racës shqiptare, banorët e bllokut. Kishte edhe tironsa denbabaden, domethënë nga ata që kishin jetuar në Tiranë që kur qyteti ishte ende fshat, ose kishin ardhur aty gjatë kohës së zgjerimit pasi ishte shpallur kryeqytet. Por këtyre, për të përdorur në shprehje të çunave të tironës, atyre të vërtetëve, “s’para ua fuste njeri në pordhë,” sepse jetonin në shtëpia përdhese, hanin groshë vorbulle dhe s’merrnin vesh nga dynjaja. Tirons, në kuptimin e “çunit të tironës, atij të vërtetit”, ishe vetëm po të kishe lidhje të forta dhe të dëgjoje Hiparein (Hit Parade) te italioni. Tironsit pa lidhje, ata që mezi nxirrnin pesëmbëdhjetë ditëshin, s’shkonin në shkolla dhe s’gjenin dot punëra të mira, ata që s’kishin televizor për të parë Sanremon, që s’kishin manjetofon me shirit për të dëgjuar Bitëllsat, nuk ishin çuna tirone, nga ata të vërtetët, për të cilët flet Rama.
Sistemi i rrathëve koncentrikë shtrihej në rrethe, ku në qendër viheshin guvernatorët e Enver Hoxhës, Sekretarët e Parë të Partive. I njëjti sistem vazhdohej edhe me fshatrat.
Me përjashtim të venies së vetes në qendër të gjithçkaje, Hoxha nuk e vriste mendjen të krijonte balanca pushteti – përkundrazi, i shmangte ato. Në këtë vështrim, asnjë rreth nuk favorizohej ndaj tjetrit. Sidoqoftë, historikisht regjimi i Hoxhës ishte mbështetur më shumë në Jugë të vendit se sa në Veri, ku rezistenca ndaj komunizmit kishte qënë shumë më e fortë. Prandaj ndarja Veri-Jugë pasqyrohej edhe në barazpeshimet e pushtetit të tij, si në Tiranë, ashtu edhe në rrethe. Njerëzit më me ndikim në pushtet vinin nga Jugu; Jugu ishte më i privilegjuar sepse këta njerëz i jepnin privilegje lidhjeve të tyre farefisnore; ndërkohë që Veriu nuk gëzonte përkrahje. Në këto kushte, nuk kishte se si të mos lindte edhe një disnivel zhvillimi ekonomik midis Jugut dhe Veriut, me një pjesë të jugorëve që e mbanin veten si racë superiore ndaj veriorëve.
Nuk duhet të harrojmë këtu që Hoxha i ruante të ngrira këto ndarje duke mos lejuar lëvizjen e lirë të njerëzve. Askush nuk kishte të drejtë të lëvizte pa lejen e tij (ose të puthadorëve të tij) nga fshati në qytet, nga qyteti i vogël në atë të madh, nga qyteti në kryeqytet dhe, kuptohet, nga kryeqyteti në Bllok. Ato pak lëvizje që kryeheshin, bëheshin për t’i dhënë dorën ose për të shpërblyer ndonjë sahanlëpirës, për të ndëshkuar dikë (sipas shkallës së ndëshkimit varej edhe distanca e largimit nga qendra) ose, për të shkarthisur kuadrot sipas sistemit të qarkullimit – hiq ata që po mendojnë se e meritojnë privilegjin, dhe sill ca të tjerë që janë më të etur për t’u servilosur dhe më besnikë.
Ky sistem i mbrapshtë “vlerash” (ose më saktë antivlerash), i krijuar nga një pushtet kriminal, krijoji një shtresim që mori përmasa qesharake, deri në racizëm. Njerëzit që lindnin dhe rriteshin në rrethe, përbuzeshin apriori nga “tiranasit”. Ata që lindnin dhe rriteshin në fshat përbuzeshin nga “qytetarët”. Secili e mbante veten më lart se të tjerët. Pothuajse më lart se të gjithë, pas atyre që lindnin dhe rriteshin në Bllok, ishin “çunat e Tironës, ata të vërtetët.” Sistemi krijonte një shtresëzim të imët në rrafshin e mirëqënies dhe edukimit (flitet për edukimin në kushtet e komunizmit), shtresëzim që nuk ishte aspak i bazuar te vlerat reale të njerëzve, por te lidhjet e tyre me sistemin. Kuptohet, nuk flitet për një ndarje të pastër, por për një ndarje që gjithsesi ekzistonte dhe ishte aq e ndjeshme saqë vazhdon të perceptohet edhe sot.
Të vjen të përzjerë që gati njëzetepesë vjet pas rënies së komunizmit, Kryeministri i vendit merret ende me fëlliqësi të tilla. Në vend që të jetë një faktor pajtimi midis të gjithë shqiptarëve – brenda dhe jashtë Shqipërisë - në vend që të përpiqet të sjellë frymën e tolerancës dhe mirëkuptimin, frymën e barazisë shoqërore, të respektit të ndërsjelltë midis qenieve njerëzore ai i bije burisë së superioritetit të çunave të Tironës.
Por nuk është vetëm Kryeministri, as vetëm partia e tij. Njerëz me mendje të ngjashme do të gjesh në të katër anët e spektrit politik në Shqipëri, te të gjithë shqiptarët dhe kudo që janë. Mund të gjesh, për shembull, “çuna Tirone” që hiqen sikur janë “të djathtë“, kundër komunizmit, nga familje të persekutuara në periudhën e komunizmit, nga familje dikur të pasura dhe me tradita, që ngrefen lart e poshtë duke ironizuar “katnarët” (jo katundarët, as katunarët, por “katnarët” – kjo është fjala në kod që përdoret jo për fshatarët, por për këdo që nuk është “çun Tirone, nga ata të vërtetët”). Këta çuna, që tani i kanë kapërcyer të pesëdhjetat, vërtiten nëpër Itali, Amerikë, Kanada, Gjermani, e në të katër anët e botës, dhe vazhdojnë të lëngëzohen plot nostalgji për sistemin e ndyrë shoqëror të krijuar nga komunizmi, dhe njëkohësisht duke u hequr si viktima të komunizmit, si përfaqësues të një aristokracie të mohuar, si gjaku blu i shqiptarëve, që ishte blu në kohën e Turqisë, mbeti blu në kohën e Zogut dhe, për çudi, nuk u skuq fare në kohën e komunizmit, megjithëse ata që e kanë në damare mbetën gjithmonë “çuna Tirone, nga ata të vërtetët”. 
Arben Kallamata


No comments: